Wednesday, February 22, 2012

Pengguna Social Media Adalah Product dan Pengiklan Adalah Costumer

Jonathan I Schwartz, mantan CEO Sun Microsystem, mengumumkan bisnis baru di blog pribadinya. Bisnis barunya itu bernama CareZone. Yang menarik dari pengumuman Jonathan I Schwartz adalah pendapatnya mengenai social media. Kutipannya:

And although I�ve been a student of social media since its infancy, it�s a crowded space, built upon a subtle premise: the more you share, the more valuable you are to the companies that package what you�ve shared for sale to advertisers. For most social media companies, privacy is toxic � it destroys what you can charge your real customers: the advertisers.

...

To be clear, CareZone is a business predicated upon privacy: we are funded by families, not by advertisers, which means you won�t see ads, and you�ll always know our highest priority is to protect your informatoin, not sell it. Unlike a social media site, you�re not our product, you�re our customer.

--

Intinya, social media menjadikan penggunanya adalah mesin pencetak kata-kata yang semua kata-katanya akan direlevansikan dengan iklan-iklan. Artinya, pengguna social media adalah product dan pengiklan adalah costumer.

Ok, saya tidak mau berpanjang-panjang, pasti anda sudah tahu poinnya. Dan untuk mengetahui apakah CareZone itu sendiri, silahkan baca di blog Jonathan I Schwartz.

No comments:

Post a Comment